SmartAIM is jarig en dat wordt dit jaar groots gevierd. In dit artikel staan we stil bij wat er zo uniek is aan het 10-jarige bedrijf. Wat maakt de aanbieder van Identity Access Management-oplossingen zo succesvol? En waarom werken mensen er graag? Vier medewerkers leggen het je graag uit.
Nick Vis (31) is in juni 2021 als nieuwe aanwinst gestart bij SmartAIM. De medewerker IT-support studeerde, na te zijn afgeknapt op de studie Digitale Communicatie, Geschiedenis aan de Hogeschool Utrecht. Al snel ontdekte hij dat de banen als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs niet voor het oprapen lagen. Na een baan als functioneel beheerder kwam hij erachter dat IT het helemaal was voor hem. “Ik was van jong af aan dagelijks in de weer met computers, zowel met de soft- als hardware. Zo hield ik mij veel bezig met game modding, waarbij ik aanpassingen of uitbreidingen aanbracht in computerspellen.”
Nick werd vorig jaar benaderd door de recruiter van SmartAIM vanwege zijn ervaring met IAM-implementaties. Ondanks dat hij nog nooit gehoord had van het bedrijf, besloot hij te gaan praten. “De recruiter had een half uur ingepland, maar na 5 kwartier zat ik er nog. Het klikte heel erg en na 2 sollicitatiegesprekken met de directie groeide het positieve gevoel alleen nog maar meer. Na het assessment kon ik aan de slag. Ik had nog wat anders lopen, maar dat heb ik afgezegd omdat ik dacht: ‘dit is het’.”
Oprechte interesse
Datzelfde gevoel had softwareontwikkelaar Yorrick Lans (26), die sinds 2016 bij SmartAIM werkt. Een studievriend die er al werkte via een uitzendbureau introduceerde hem. “Voor ik het wist had ik een leuke bijbaan tijdens mij studie Technische Informatica.” Hij is er nooit meer weggegaan. “Wat mij meteen opviel is de goede sfeer bij SmartAIM. Tijdens mijn stage bij een internationaal IT-security-bedrijf was de sfeer heel bedrukt en werd er alleen tijdens de lunchpauze informeel met elkaar gepraat. Dat is hier wel anders. Iedereen werkt keihard, maar er is altijd tijd voor een praatje of lolletje. We zijn oprecht geïnteresseerd in elkaar en als er iets is, ook op persoonlijk vlak, kan ik altijd bij mijn collega’s terecht.”
Yorrick houdt zich bezig met verbeteringen aan de IAM-software, past bugfixes toe en ontwikkelt nieuwe features. Daarnaast werkt hij aan de opvolger van het SmartAIM-product en ondersteunt hij soms ook de support- en delivery-afdeling. Dat hij bij het bedrijf uit Houten is blijven hangen, verklaart hij als volgt: “Het werk is uitdagend, puzzelen aan oplossingen is echt mijn ding en ik heb leuke collega’s. Bovendien heb ik een prima salaris en zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden heel goed. Zo kon ik nog voordat ik hier fulltime in dienst kwam al een leaseauto krijgen. Dat was erg prettig, want mijn eigen auto zat op randje total loss. Ze hebben het er hier nog wel eens over dat ik de binnenkant van de autoramen ook moest krabben als het gevroren had”, lacht hij.
Nergens zo’n goede sfeer als hier
Hij voelt zich gewaardeerd door zijn collega’s en toen hij aan het begin van de pandemie langdurig uitgeschakeld werd door corona, kreeg hij alle tijd om rustig aan zijn herstel te werken en stapje voor stapje terug te keren. “Ik heb mij nooit opgejaagd gevoeld en dat is fijn. Ook dat zorgt ervoor dat ik hier wil blijven.” Uiteindelijk hoopt hij door te kunnen groeien als Software Lead. Hij geeft toe wel eens na te denken over een andere baan – welke softwareontwikkelaar doet dat in deze krappe arbeidsmarkt nou niet? “Maar als puntje bij paaltje komt, denk ik niet dat ik ooit ergens anders zo’n fijne werksfeer ga vinden.”
Nick kan dat volmondig beamen. “Iedereen is heel open en sociaal. Onlangs hadden we een personeelsuitje en toen we over straat liepen, leken we eerder een vriendengroep dan collega’s.” Nick vindt het fijn dat hij zichzelf kan zijn bij SmartAIM en dat hij de kans krijgt zichzelf te ontplooien. “Mijn eerste baan voelde als fabriekswerk, waarbij je een takenlijst moest uitvoeren. Hier krijg ik veel meer vrijheid om mijn werk zelf in te vullen.” Zijn werkzaamheden op IT-support bestaan uit klanttickets afhandelen, troubleshooten, het aanmaken van nieuwe koppelingen en het toevoegen van functionaliteiten. Hij doet dat in een team van drie mensen en plant ook tickets in bij zijn collega’s van implementatie als het gaat om grotere en complexere klussen. “Het leukste vind ik het klantcontact en het puzzelen om hen zo goed mogelijk te helpen. Zo ben ik bijvoorbeeld erg trots op een koppeling die ik voor de TU Eindhoven heb bedacht. De beheerder was superblij met mijn XML-writer, die zorgt voor geautomatiseerde data-export.”
Hij ziet zichzelf hier nog zeker tien jaar werken. “Ik voel me hier thuis. Er is veel waardering voor je inbreng, je bent hier geen nummer maar een persoon en iedereen kent elkaar en wil elkaar verder helpen.” Nick wil zich in de toekomst meer bezig houden met het inwerken en opleiden van nieuw personeel. “Daar komt dat docentschap toch weer naar boven. Ik vind het leuk om anderen wat te leren.”
9,3 voor medewerkerstevredenheid
Dat de medewerkers van SmartAIM tevreden zijn is geen nieuws voor HR-manager Luciënne Baas (25). De afgelopen tijd was een hoge medewerkerstevredenheid namelijk een speerpunt. Met succes, want het laatste rapportcijfer was maar liefst een 9,3. “Daar ben ik enorm trots op. Medewerkers zijn de belangrijkste asset van een onderneming. Ze tevreden houden is niet alleen liefdadigheidswerk, het vergroot ook je winst, omdat tevreden medewerkers bereid zijn om net dat stapje extra te zetten.”
Luciënne kwam in de zomer van 2020 bij de organisaties nadat haar oom, medeoprichter Wim Baas, op LinkedIn had gezien dat zij haar master Strategic Entrepreneurship had afgerond. Ze werd aangenomen als HRM Innovation Employee, terwijl ze tegelijkertijd haar tweede master Human Resource Management volgde aan de Erasmus Universiteit. “SmartAIM was net de HR aan het opzetten en ik kon zo mijn innovatie-opdrachten meteen praktisch uitvoeren.” Luciënne studeerde in 2021 cum laude af en kreeg de functie van HR-manager aangeboden bij SmartAIM. “Het leuke aan SmartAIM is dat iedereen zichzelf kan zijn, ook als je niet in een hokje past binnen het schoolsysteem. Wij kijken niet alleen naar diploma’s en vinden de mens erachter veel belangrijker. Als je potentie hebt en beschikt over de juiste mentaliteit en capaciteiten, geven wij je een kans.”
Kansen grijpen
Je moet die kans vervolgens natuurlijk wel pakken. Dat deed Sabine Westerhout (37) ook, die in januari 2021 bij SmartAIM aan boord kwam via haar zus Simone (Communicatie), die altijd erg enthousiaste verhalen had over haar werkgever. Sabine is verantwoordelijk voor officemanagement, maar voert ook verschillende HR-taken uit. Ze heeft diverse mbo-opleidingen gevolgd op het gebied van mode, maar rolde vanwege de lastige arbeidsmarkt na haar schoolcarrière rechtstreeks de kantoorwereld in. Ze werkte onder meer bij Orange, Getronics PinkRoccade en Nestlé, hoofdzakelijk in sales- en finance-functies. Toen haar contract bij Nesté niet werd verlengd, besloot ze eerst nog een tijdje thuis te blijven om tijdens de lockdown voor juf te spelen voor haar kinderen. Toen ze hoorde van haar zus dat er een vacature was bij SmartAIM als officemanager, besloot ze te gaan praten. “Ik deed die taken bij mijn vorige werkgever er soms bij en merkte dat ik daar veel enthousiaster van werd dan van finance. Ik hou van dingen regelen.”
Tijdens haar sollicitatiegesprek kwam zo’n beetje alles ter sprake, behalve haar functie, vertelt Sabine lachend. “Ze wilden vooral kijken wat voor vlees ze in de kuip hadden en of dat goed matchte. Het voelde meteen goed en diezelfde week nog werd ze aangenomen.” Sabine werkte vanwege de coronapandemie de eerste negen maanden hoofdzakelijk thuis. “Dat was best lastig, maar gelukkig kon ik altijd bij Simone terecht, die mij in moest werken en maar drie straten van mij vandaan woont. En doordat de sfeer hier informeel is en de lijntjes kort, had ik ook het gevoel dat ik altijd bij iedereen kon aankloppen.”
Het leukst aan haar baan vindt ze de afwisseling, doordat ze ook HR-taken uitvoert en samen met Luciënne de innovatieve HR-projecten oppakt. Ze ziet zich hier nog wel een tijd werken. “Het leuke van een klein bedrijf is dat je veel verantwoordelijkheid krijgt. En als je met een goed idee komt, mag je het meteen gaan doen. Terwijl bij een groot bedrijf dan eerst nog tig mensen hun plasje erover moeten doen – als je het al mag gaan doen.”
Een andere belangrijke taak van HR is recruitment. SmartAIM is enorm aan het groeien. Luciënne: “De markt is krap. Wij proberen daar een antwoord op te bieden in de vorm van aandraagbonussen, deelname aan beurzen als de Erasmus Recruitment Days, het inschakelen van externe recruiters, en het gebruik van social media. Tot slot is digitalisering een speerpunt om HR schaalbaar te maken. “Binnenkort starten we met Exact Online, maar nu komt het vooral neer op veel handwerk in Excel.”
Minder naar de Mac
Daarnaast staat fysieke gezondheid van het personeel hoog op de agenda. “Toen ik hier kwam was het 5 keer per week McDonald’s, en als ze eens wilden afwisselen gingen ze naar de frietboer die hier 2 keer in de week staat of was het Döner kebab. We hebben nu een gezamenlijke lunch die redelijk gezond is en we maken regelmatig gezamenlijk een lunchwandeling of spelen een potje tafelvoetbal. Dat werkt heel ontspannend, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Bovendien is het een mooie gelegenheid om iemand te vragen hoe het nou echt met hem of haar gaat. Geen overbodige luxe, zeker in Coronatijd. Je merkte dat niet iedereen het thuiswerken even fijn vond. Dan moet je extra aandacht schenken aan het bewaken van de mentale gezondheid”, vertelt Luciënne.
Luciënne ziet voorlopig voldoende uitdaging in haar functie. “Ik kan innovatief en ondernemend bezig zijn, krijg veel vrijheid om mijn eigen ideeën uit te voeren en ik heb echt iets toe te voegen. Dat ik het werk van anderen leuker kan maken vind ik misschien nog wel het allerleukste. Zingeving vind ik een heel belangrijk aspect in mijn werk, net als fun. Een goede dag betekent voor mij dat we veel plezier hebben gehad. Dat past goed bij onze Rotterdamse mentaliteit: ‘niet lullen, maar poetsen’, maar wel met voldoende aandacht voor fun en werknemersgeluk. Fun is niet voor niets een van onze kernwaarden.”
De belangrijkste uitdaging voor de komende tijd is volgens Sabine het bewaken van de bedrijfscultuur. “Het is echt een familienest, maar hoe hou je dat zo, als we steeds groter worden? Ik denk door de juiste mensen aan te nemen en te blijven zorgen voor een goede sfeer. Iedereen moet zich hier thuis voelen en zichzelf durven zijn. Want dat is de kracht van SmartAIM.”