Onze oplossing - SmartAIM Connect

Snel en eenvoudig koppelen met uw belangrijke systemen

Met de module Connect koppelen wij in slechts enkele dagen tijd systemen aan elkaar, zodat uw instroomprocessen goed zijn geregeld. Uw personeel kan veilig inloggen en bij applicaties en gegevens waar hij of zij de rechten toe heeft. Het aanmaken van nieuwe accounts in gekoppelde systemen gebeurt geautomatiseerd, net als het uitdelen en intrekken van rechten en het koppelen van autorisaties. Kort gezegd heb je deze module nodig voor provisioning: het verstrekken van faciliteiten en permissies aan personen. 

Img_Head_diensten-connect

Wat is SmartAIM Connect precies?

Bij Connect draait het om het maken van koppelingen met andere systemen voor autorisatiemanagement. Zodat u zeker weet dat al uw medewerkers op alle gekoppelde systemen toegang krijgen tot de juiste gegevens, op basis van hun rol. Dat is belangrijk, omdat organisaties, maar ook toezichthouders, steeds hogere eisen stellen aan informatie-uitwisseling.

Snelle, eenvoudige toegang en veiligheid staan hierbij centraal. Als extra uitdaging werken gebruikers vaak op verschillende plekken en op verschillende devices. Inzicht in wie toegang heeft tot welke applicaties en data is cruciaal. Identity Manager en de module Connect helpen organisaties dit efficiënt én veilig in te richten.

Omdat de technologie waarmee SmartAIM werkt bij het koppelen van systemen zo flexibel is, kunnen we vrijwel alle systemen koppelen. “Ik vergelijk het altijd met legoblokjes. We hebben heel veel verschillende soorten bouwstenen: vierkantjes, rechthoeken, enkele rijen, dubbele rijen, driehoekjes, noem maar op. En als een bepaald legostukje niet voorradig is, kunnen we het zelf maken. Zodoende moet het gek lopen, willen we systemen niet kunnen koppelen aan een bronsysteem”, legt Operationeel Directeur Martijn Schuyt uit.

Tijdwinst, besparing en flexibiliteit

Het grootste voordeel van Connect is dat het maken van de koppelingen in principe geen maatwerk is. Wij configureren de koppelingen alleen, waardoor er niet geprogrammeerd hoeft te worden. In een template hoeven alleen maar de juiste parameters te worden ingevuld – er hoeft niets speciaal ontwikkeld te worden. Hierdoor kan vrijwel iedere koppeling binnen vier dagen worden gemaakt. Dit levert niet alleen een enorme tijdwinst op, hierdoor is het ook meteen een voordelige oplossing. Niks geen kostbare, ellenlange implementatietrajecten.

Met automatische koppelingen wordt de kans op menselijke fouten bovendien gereduceerd, zodat u bij een audit altijd verzekerd bent van een goed resultaat. Uiteraard wordt er bij het aanleggen van de koppelingen altijd uitvoerig getest, zodat u ervan verzekerd bent dat de aanmaak en optimalisatie van autorisaties veilig en volgens de regels verloopt. Uiteraard levert geautomatiseerd autoriseren sowieso al gigantisch veel tijdwinst en besparingen op. Wij hebben bijvoorbeeld een klant in de zorg die van 5 fte in autorisatiebeheer naar 1 fte is gegaan door gebruik te maken van onze oplossing. Bij de informatie over onze module Identity Manager, leest u meer over de voordelen van onze autorisatie-oplossing.

Een ander voordeel van Connect is eerder al genoemd: de flexibiliteit. Door slimme, flexibele technologie en onze uitgebreide ervaring en expertise kan vrijwel ieder systeem gekoppeld worden. Hierdoor bent u altijd ‘in control’. SmartAIM heeft al veel ervaring met het maken van koppelingen met diverse systemen van verschillende leveranciers. Vaak kunnen we, als u zelf met een van deze systemen werkt, de basis hergebruiken. Hierdoor hebben we onze oplossing sneller uitgerold en kunnen we stoelen op de ervaring die we eerder hebben opgedaan. Doordat we bepaalde leveranciers al goed kennen, zijn de communicatielijnen vaak kort. Daar plukt u de vruchten van.

Gecontroleerd en veilig

Bij het koppelen van de systemen heeft SmartAIM een aantal veiligheden ingebouwd. Deze zogenaamde Gatekeepers zorgen dat er sprake is van een noodvangnet. “Als er door een fout in het bronsysteem, bijvoorbeeld doordat iemand van HR een verkeerd vinkje heeft gezet voor een bepaalde afdeling, het ten onrechte lijkt dat in één keer heel veel mensen van functie zijn veranderd of zelfs uit dienst zijn en dus geen toegangsrechten meer hebben, is ons systeem slim genoeg om dat te ondervangen. De blokkade wordt gezet en wij brengen dit issue onder de aandacht van de organisatie, zodat de fout snel hersteld kan worden, voordat dit doorsijpelt naar alle gekoppelde systemen”, licht directeur Wim Baas toe. Op die manier kunnen uw werknemers hun werk gewoon blijven uitvoeren of krijgen ze niet opeens massaal toegang tot systemen en gegevens waar ze geen rechten toe hebben op basis van verkeerde autorisaties.

Daarnaast heeft u met SmartAIM Connect meer controle over de situatie, doordat onze koppelingen drivers aansturen die wij individueel ‘on hold’ kunnen zetten. Dat betekent dat wij deuren dicht kunnen zetten als we de situatie niet vertrouwen. Wij maken voor u inzichtelijk wat er zou gebeuren als die blokkade er niet was en zetten acties naar de gekoppelde systemen in een wachtrij. Per geval kan er dan worden gecontroleerd of de toegang klopt ten aanzien van het bronsysteem en kan toegang alsnog wel of niet worden verleend. In het doelsysteem kan SmartAIM controleren of dit vervolgens ook goed gebeurd is.

Op die manier is het zelfs mogelijk om live, terwijl het systeem up-and-running is, koppelingen te kunnen bouwen. Doordat koppelingen altijd ‘on hold’ gezet kunnen worden, kunnen we testen wat het betekent als er één persoon wordt doorgelaten, maar ook wat er gebeurt als het er tien of honderd zijn. Schuyt: “Het voordeel hiervan is dat de rest er niets van merkt en gewoon door kan werken.”

demo

Vragen, nader kennismaken of een demo?

Bent u werkzaam bij een bank, ziekenhuis, grote zorginstelling of MKB-bedrijf? En wilt u een professioneel, flexibel maar ook betaalbaar Identity & Access Management-systeem? Met complete controle en waarbij u altijd volledig voldoet aan de actuele AVG/GDPR-eisen? Laten we dan kennismaken.