Meer dan ooit klaar voor de toekomst

Op 8 mei 2022 kondigde ORIBI Groep de overname van SmartAIM aan. De ID-verificatiespecialist uit Oisterwijk is actief in de Identity & Access Management (IAM) markt. Het bedrijf ziet de interesse voor oplossingen voor gegevensbescherming toenemen en verkende samen met investeerder Main Capital Partners verschillende groeimogelijkheden. Dat deden de partijen binnen de sectoren waarin het bedrijf al actief is, maar ook in aangrenzende segmenten. Zo wil het de positie in de bredere markt voor beveiligingssoftware verder versterken.

SmartAIM is de eerste add-on acquisitie van ORIBI Groep. ORIBI Groep en Main zagen dat de oplossingen van SmartAIM complementair zijn en willen door de krachten te combineren de focus uitbreiden van ID-verificatie naar toegangscontrolebeheer en gebruikersautorisatie. “De overname stelt ons in staat om onze klantenbestanden te voorzien van een uitgebreidere suite met oplossingen voor de gehele IAM-workflow”, liet Henk de Kort, CEO van ORIBI Groep destijds weten. Daar sluit Martijn Schuyt, CEO van SmartAIM zich bij aan. “Door onze kennis en ervaring te bundelen, ontstaat direct meerwaarde voor bestaande en nieuwe klanten.”

Groeimarkt

Ivo van Deudekom, Senior Investment Manager bij Main, verwacht dat de markt voor IAM-software de komende drie jaar met minstens 13% zal groeien. “Zowel de vraag naar oplossingen voor gebruikers- en autorisatiebeheer als het enorme belang van gegevensbeveiliging zien wij sterk toenemen.” Main is sterk gepositioneerd in de security softwaremarkt door eerdere overnames van Pointsharp in Zweden, Sivis in Duitsland en NFC-specialist ReadID in Nederland. SmartAIM ziet hierdoor ook nieuwe kansen voor groeiplannen in het buitenland. “Main beschikt over een groot netwerk in binnen- en buitenland en werken hierbij met verschillende partners. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om ook over de grenzen deuren te openen”, aldus Martijn.

Met SmartAIM Authorisation Management Suite kunnen gebruikers inzicht krijgen in wie toegang heeft tot welke data en applicaties en kunnen zij dit efficiënt en veilig organiseren. De suite stelt klanten in staat om op elk moment alle toegangsrollen binnen hun organisatie toe te kennen en te monitoren. De werknemers kunnen hun wachtwoorden zelf beheren zonder hulp van een servicedesk. Volgens Technisch Directeur Vincent Schuurhof wordt de komende tijd goed gebruikt om te onderzoeken hoe de bedrijven nog beter op elkaar afgestemd kunnen worden, zodat de dienstverlening maximaal complementair wordt. “Er zijn meerder integratiemodellen die we eerst beter moeten onderzoeken. Als groep bepalen we de komende tijd de strategie, waarbij we zo goed mogelijk inspelen op klantbehoeften.”

Cultuur bewaken

Met behulp van de kennis en ervaring van Main in de softwareontwikkelingshoek verwacht SmartAIM een verdere professionaliseringsslag te kunnen maken, waarbij er meer gestuurd gaat worden op KPI’s. Groot voordeel voor de klant is verder dat er door deze overname, en de overnames die nog zullen volgen, een one-stop-shop ontstaat. “Er is minder versplintering en fragmentatie en klanten krijgen straks 1 suite en één vast aanspreekpunt. Bovendien ontstaan er mooie mogelijkheden voor cross-selling. ORIBI Groep is zowel sterk vertegenwoordigd in de zorg als bij de overheid, bij gemeentes, de Tweede Kamer, maar ook Justitie. Tevens heeft ORIBI Groep in de transportsector veel klanten. Dat zijn voor ons ook interessante markten”, vertelt Vincent.

Cultuur bewaken

Samen met Martijn wil hij ervoor waken dat de unieke bedrijfscultuur en de kernwaarden van SmartAIM bewaard blijven. “Wij zijn een informeel bedrijf waar het work-hard-play-hard is. Wij zijn eerlijk, open en pragmatisch en dat DNA willen we graag waarborgen.” Daarom verandert er voor de meeste werknemers van SmartAIM voorlopig weinig, behalve dan dat er meer kansen ontstaan voor persoonlijke en professionele groei. De medewerkers blijven werkzaam op hetzelfde kantoor, hebben te maken met dezelfde directie en ook hun taken blijven hetzelfde. Wel wordt er gekeken of bepaalde facilitaire afdelingen – waaronder Finance en HR – geïntegreerd kunnen worden.

Na de vakantieperiode staat er een informele kennismaking met de collega’s van ORIBI Groep op het programma, zodat iedereen elkaar beter leert kennen. Martijn: “Ik ben er trots op dat we nu ook tot de Main-familie behoren – het is een vooraanstaande partij die tegelijkertijd menselijk en pragmatisch is en dat past goed bij ons. Ik zie zeker mooie kansen in de toekomst voor ons weggelegd.”

Toekomstplannen

Terwijl ORIBI Groep vaak alleen bij klanten binnenkomt om hun product neer te zetten, zoals een zuil voor de verificatie van paspoorten of andere ID’s, heeft SmartAIM te maken met implementatietrajecten van vaak enkele maanden. Het bedrijf wil het product minder complex en meer schaalbaar maken, zodat er voor klanten meer ruimte ontstaat voor selfservice. Hiertoe wordt er de komende tijd fors ingezet op productontwikkeling. Vincent legt uit dat de focus bij SmartAIM meer komt te liggen op Software-as-a-Service (SaaS) en dat er aansluiting is gezocht bij Microsoft Azure. “Onze producten worden hierdoor toegankelijker en gebruiksvriendelijker voor de mid-market. Wij willen ons namelijk niet langer alleen op bedrijven richten met 1000+-medewerkers. Die markt is simpelweg te klein.”

Daarnaast wordt onderzocht of er in de toekomst ook verkocht kan worden via een partnerkanaal. Martijn wil daarnaast nog meer in gaan zetten op dienstverlening rondom IT-auditing. “Dit vakgebied houdt zich bezig met het beoordelen van de automatisering van de organisatie en de organisatie van de automatisering. Dit specialisme wordt meer en meer gevraagd bij de uitvoering van accountantscontroles, en al lang niet meer alleen in de zorg.”

Wanted: softwareontwikkelaars en delivery-specialisten

SmartAIM kondigde eerder al aan forse groeiambities te hebben en die zijn door de overname allesbehalve afgezwakt. Het bedrijf is vooral op zoek naar ervaren softwareontwikkelaars en delivery-specialisten. “Best een pittige uitdaging in de huidige arbeidsmarkt, maar we hebben een goede naam en het feit dat we een laag personeelsverloop hebben zegt ook wel iets. We staan er goed voor en daar ben ik trots op”, licht Vincent toe.

De twee SmartAIM-directeuren hebben zich voor de komende jaren committeert aan de nieuwe organisatie die door de overname is ontstaan. “Wij willen het bedrijf graag verder uitbouwen. We vonden het heel prettig om te merken dat toen we de overname bekendmaakten, onze collega’s aangaven dat zij dat ook een fijn vooruitzicht vinden. Het onderstreept maar weer dat wij meer dan alleen collega’s van elkaar zijn. Die sfeer moet ook zeker zo blijven”, benadrukt Martijn. En dat blijft volgens Vincent ook zo: “Voor ons is en blijft het plezier hebben met z’n allen voorop staan. Om goed te presteren is fun namelijk essentieel. Dus de vrijmibo in Down Under, het tafelvoetbalspel en de regel dat er tijdens de gezamenlijke lunch bij voorkeur niet over werk gepraat wordt, houden we erin”, lacht hij.