Van eenpitter op zolderkamertje tot ISO-gecertificeerd bedrijf met flinke groeiambities

Dit jaar bestaat SmartAIM op 1 maart op de kop af een decennium. Aanleiding voor een feestje voor medewerkers en klanten – mits het coronavirus geen roet in het eten gooit. Maar ook een mooi moment om met vier belangrijke spelers terug te blikken op de hoogtepunten. Oprichter Marco Bergman, het brein achter de Identity- & Access Management-oplossing, mede-eigenaar Wim Baas, die in de beginjaren de ene na de andere opdracht binnen wist te slepen, Engelbert van Voorden (Sales) en CEO Martijn Schuyt die de organisatie klaar stoomt voor de volgende fase. “Ik ben trots op wat er al is neergezet en kijk met vertrouwen naar de volgende tien jaar.”


Het verhaal van SmartAIM begon allemaal met Marco Bergman. Na zijn studie Informatica aan de TU Delft – afgestudeerd in New York bij Bell Communications Research op de methodologie van user interface design – ging hij na zijn diensttijd aan de slag bij Cambridge Technology Partners in Amsterdam. “Het was een fantastische tijd: de internetbubbel was nog niet uiteengespat en met een club jonge honden met meer dan 20 verschillende nationaliteiten bouwden we aan het eerste Europese centrum van het bedrijf”, vertelt Bergman met twinkelende ogen. De doos waarin zijn computer had gezeten gebruikte hij als tafeltje om aan maatwerkapplicaties te bouwen voor onder meer callcenters.

Het bedrijf werd overgenomen door softwareleverancier Novell, dat behoefte had aan een consultancytak. In die tijd leerde Bergman veel over Identity Management, een nichemarkt die sterk in opmars was. “Het draaide vooral om: wie is wie en wie mag wat? Het was de tijd dat er werd gewerkt aan een Landelijk Schakelpunt in de zorg. De overheid stelde als eis dat ziekenhuizen die hun voorkant hierop wilden aansluiten, de achterkant goed moesten dichttimmeren. Logisch, want het gaat om gevoelige informatie. In die tijd kon je bij wijze van spreken nog een witte jas aantrekken en met een arrogante blik een ziekenhuis inlopen en patiëntgegevens opvragen bij de balie. Dat moest echt anders.”

De eerste IAM-oplossing
In de ziekenhuiszorg werd IT destijds vooral gezien als een kostenpost die ten koste gaat van geld voor handen aan het bed. Softwareproducten voor identity management waren in die tijd hoofdzakelijk bedoeld voor de grootste organisaties en sloten slecht aan op het budget en de tijdslijnen van ziekenhuizen. Zo kwam hij op het idee om zelf software te gaan bouwen voor alles wat ziekenhuizen nodig hebben rondom identity management. “Ik merkte dat er een sterke vraag was naar low cost identity management-oplossingen. Ik kende de markt goed, was zelf best handig en ik had wat spaargeld, dus ik besloot mijn baan op te zeggen en er een jaar voor uit te trekken om zelf een oplossing te bouwen.”

Volgens hem stonden de sterren precies goed: op 39-jarige leeftijd kon hij nog minimaal 10 jaar vlammen. En dat was nodig: want hij was dag en nacht code aan het kloppen. “Slaap was niet belangrijk. Ik had een visie en die moest werkelijkheid worden. Als ik ‘s nachts doorhaalde, werd de dwerghamster wakker en die liet ik dan over mijn bureau lopen. Op een dag viel ik in slaap en was hij weg. Hij heette Heikki en heeft SmartAIM geboren zien worden.”

De eerste feedback
Na drie maanden programmeren werd het tijd om de eerste demo’s te geven. Hij ging langs bij diverse bedrijven, bezocht beurzen en kende nog wat mensen bij KPMG en PWC, die hij bezocht. Hij leerde daar meer over hoe auditors werken en welke eisen zij precies stellen aan organisaties. “Het is belangrijk dat je als organisatie weet wie welke rechten heeft en ook kunt terugkijken of iedereen zich aan de regels houdt. Dat kon met de oplossingen die al op de markt waren niet. Organisaties hadden vaak geen idee wie welke toegangsrechten had, of waar ze dit moesten beleggen. Lijnmanagers wezen naar IT en andersom. Bij steekproeven van auditors viel iedereen door de mand.”

Op basis van die feedback verbeterde hij zijn product en voegde hij steekproeven toe en de optie tot achteraf teruglezen. Alles volgens het zogeheten Soll- en Ist-principe. Met de oplossing van Bergman kunnen organisaties aantonen dat zij grip hebben op de situatie. Het brengt de risico’s in kaart die komen kijken bij het verlenen van toegang tot applicaties en systemen aan je medewerkers.

De eerste klant
Het was december 2009 en het werd hoog tijd voor de eerste klant. Dat werd het Bronovo Ziekenhuis in Den Haag, dat Bergman nog kende uit zijn Novell-tijd. “Ik was toen nog een eenmanszaak en was heel blij dat zij mij die opdracht gunden. Ze zeiden: ‘We hebben er vertrouwen in, zet het maar neer’. Omdat Bronovo in een corporatie zat met het Westeinde Ziekenhuis en het Groene Hart, mocht ik mijn software al snel ook daar implementeren. Een geweldige start!”

Bergman had door dat hij iets unieks in handen had en dat hij ondersteuning nodig had om de markt verder te ontginnen. “Ik was in gesprek met een aantal partijen, maar die wilden dat ik het intellectual property deelde. Dat was voor mij een no go; het was per slot van rekening mijn kindje!” Via-via hoorde hij over ene Wim Baas die ‘deals kon sluiten als geen ander’. De eerste gesprekken vonden plaats in 2011. Het klikte. Bergman: “Wim was precies de verkoper die we nodig hadden in deze fase.”

Baas bleek inderdaad verrekte handig in het sluiten van deals en al snel kwamen er nieuwe klanten bij, zoals Heesen Yachts uit Oss, dat volgens Baas jachten bouwt voor 1,5 miljoen euro per strekkende meter, en het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft. “Ik geloofde in het product en de markt zat erop te wachten, dat verkoopt een stuk makkelijker”, lacht Baas. “Het was eigenlijk het eerste programma voor Identity Acces Management dat betaalbaar was. Het is stabiel, je krijgt veel waar voor je geld, en het is eenvoudig aanpasbaar aan de lokale situatie.”

Naar een BV
Op 1 maart 2012 werd SmartAIM opgericht. Het eerste half jaar werkten ze aan de keukentafel bij Wim thuis. “Ik woonde in Houten en dat lag het meest centraal. Na ongeveer een jaar zijn we antikraak gaan zitten in Woerden. We hadden een heel pand tot onze beschikking, wat fantastisch was! Hier hebben we ook onze eerste training en een congres georganiseerd”, blikt Baas terug.

In die tijd kwamen ook Engelbert van Voorden aan boord, die zich eveneens bezig hield met de sales. “De bevlogenheid van Marco trok mij over de streep. Gebakken lucht verkopen kan ik niet. Dit was een product waar ik echt in geloofde. Ik krijg een kick van een contact omzetten in een contract. Er is niets leukers dan een klant te helpen met het oplossen van een probleem en te merken dat die klant steeds enthousiaster wordt over je product”, vertelt Van Voorden. “Er is veel gebeurd de afgelopen tien jaar. Toen ik begon was er niet eens geld voor een pc en heb ik via mijn broer zelf een exemplaar op de kop getikt voor weinig. Inclusief Duits toetsenbord, haha.” Er was aanvankelijk geen geld om hem in dienst te nemen, maar in 2015 kwam daar verandering in. In 2019 kreeg hij de kans om een flink pakket aandelen te kopen. “Wim is een pionier, ik ben eerder iemand die op een rijdende trein springt en ook bereid is om daarvoor offers te brengen. Ik heb mijn werk altijd en overal gedaan alsof het mijn eigen bedrijf was. Ik beschik over een enorme drive.”

SmartAIM kent veel klanten in de zorg, waaronder het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein en het SFG in Rotterdam. Daarna is het salesteam ook nieuwe markten gaan ontginnen, zoals de gemeentewereld. De Gemeente Veenendaal was de eerste klant, maar na een tijdje kwamen daar bijvoorbeeld ook Haarlemmermeer, Amstelveen en Aalsmeer bij. Daarnaast heeft SmartAIM ook klanten in het onderwijs en in het bedrijfsleven, waaronder ook financiële instellingen.

De eerste medewerker
Op 1 maart 2014 werd de eerste medewerker aangenomen: Martijn Schuyt, die jaren later doorgroeide naar de functie CEO. Schuyt, die sinds de jaren 90 actief was in de software en later switchte naar de IT-consultancy, was meteen enthousiast over het product toen hij een demo zag. “De eerste gesprekken vonden al in 2012/2013 plaats bij Wim thuis aan de keukentafel. Omdat er toen nog niet voldoende budget was om mij op de loonlijst te zetten, ben ik als freelancer begonnen als technisch consultant. Ruim een jaar later hadden we genoeg vet op de botten en werd ik het eerste personeelslid van SmartAIM.”

Schuyt bewaart warme herinneringen aan de eerste keer dat hij met de mannen van SmartAIM op pad mocht naar een potentiële klant: Rivas. Ik ging strak in het pak mee voor een demo. Na afloop gingen we wat drinken – zeker niet ongebruikelijk op vrijdagmiddag – en toen ik na afloop naar huis wilde rijden, zat mijn auto door de regenval klem in de modder. Wim en Marco hebben mijn auto toen op hun nette schoenen uit de modderpoel staan duwen. Dat heb ik nog lang terug moeten horen”, lacht hij.

SmartAIM verhuisde al snel naar een ander antikraakpand aan de overkant van de straat. Baas: “We hadden niet meer een heel pand, maar nog altijd ruimte zat. Ik zie ons nog zitten op de kale betonnen vloer met slechts drie bureautjes.” Binnen het jaar kwamen ze opnieuw op straat te staan en besloten ze dat het klaar was met antikraak.

Het huidige pand
Ongeveer zes jaar geleden besloten de mannen een ruimte te huren in een kantoorverzamelgebouw in Houten. Eerst één kantoortje, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een hele gang. Ook in België gingen mensen voor SmartAIM aan de slag en het product behaalde enkele jaren terug voor het eerst een ISO-certificering. Het bewijs dat niet alleen het product voldoet aan alle strenge eisen die worden gesteld, maar ook dat het bedrijf de processen goed op orde heeft.

SmartAIM telt nu zo’n 25 personeelsleden en groeit nog steeds gestaag door. Volgens Schuyt vormt de huidige krappe IT-arbeidsmarkt wel een uitdaging om alle vacatures in te kunnen vullen. “Dat geldt voor ieder bedrijf dat IT’ers zoekt. Wij kijken overigens niet puur naar een CV of behaalde diploma’s. Wij hebben genoeg medewerkers in dienst die excelleren zonder dat ze dat ene papiertje op zak hebben. Wij kijken naar het groeipotentieel. En voor ons is een goede match met onze bedrijfscultuur minstens zo belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat als je goed zorgt voor je werknemers zodat ze zich happy voelen, ze op hun best zijn. Daar profiteren wij en onze klanten ook van.”

Een nieuwe fase
Man van het eerste uur Marco Bergman besloot op een gegeven moment terug te treden en alleen nog aan te blijven als aandeelhouder. Sinds 2018 is hij ieder half jaar een halve dag minder gaan werken voor SmartAIM, tot hij in 2020 helemaal stopte. “Die eerste jaren waren mijn finest hour. Ik was nooit van plan om voor altijd aan te blijven. Pionieren is waar mijn hart ligt. Het verder uitbouwen van een bedrijf is niet de spannendste fase en past minder bij mij. En misschien nog wel het belangrijkste: ik wilde niet dat dit mijn hele leven was. Ik stopte er mijn hele ziel en zaligheid in. Het was tijd voor andere dingen. Meer tijd voor mijn familie, voor mijn boot, voor het broeden op nieuwe ideeën.”

Hij ziet zijn vertrek als een natuurlijk proces. Hij zette de eerste legosteentjes neer, de rest vloeide eruit voort. Wim Baas is zijn dagen inmiddels ook aan het afbouwen. Zijn laatste dag zal 31 december 2023 zijn, tot die tijd blijft hij adviseur bij SmartAIM en zusterbedrijf IAM in Control. Daarna wil hij vooral gaan golfen, met een camper rondreizen met zijn vrouw en de dagbesteding op gaan zetten van de Axelhof, de stichting waar hij voorzitter van is. De Axelhof is een woon-zorgcomplex in Houten voor acht jongvolwassenen met een verstandelijke beperking en/of autisme, waaronder ook de zoon van Wim. Zijn vrouw is ook betrokken bij het initiatief. “Er is zo veel meer in het leven dan alleen werk”, weet Baas.

Klaar voor de toekomst
Martijn Schuyt is van plan om samen met de twee andere directieleden, Vincent Schuurhof (technisch directeur) en interimmer Erik Roelvink (commercieel directeur), het bedrijf verder uit te bouwen. Op de dag van dit interview gaan drie producten van SmartAIM overigens live bij Rivas, de eerste prospect waar Schuyt mee naar toe mocht. “Destijds haakten ze af na een verschuiving in prioriteiten, maar blijkbaar hebben we toen wel zo’n indruk gemaakt, dat ze jaren later weer opnieuw bij ons aanklopten. Dus de cirkel was voor mij vandaag mooi rond”, vertelt hij trots.

Het geheim van SmartAIM is volgens Schuyt een combinatie van een krachtig product en de goede mensen die er werken. “Ik ben zo arrogant om te zeggen dat de klant het beste is geholpen met onze oplossing en dat meen ik echt.” Hij maakt graag ook het 20-jarige jubileum mee en heeft er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. “Het is een goeie club, waar ik graag bij wil horen. Ik verwacht dat we een mooie groei gaan doormaken. Het liefst houdt hij voldoende tijd over om zelf mee te ontwikkelen. “Ik wil graag met mijn poten in de modder blijven staan. Dat vind ik echt een pré bij een bedrijf van onze omvang. Zo hou je voeling met het bedrijf. Ik ken de klappen van de zweep en weet wat er speelt. Dat wil ik graag zo houden!”